سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه که باید در مورد «بوتاکس» بدانید

سم بوتولینوم (Botulinum toxin) که با نام تجاری بوتاکس (Botox) در ایران معروف است از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می شود. تزریق بوتاکس پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می شود. پژوهشگران گفته اند بوتاکس ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

سوالات رایج در مورد طزریق بوتاکس

بوتاکس چگونه اثر می کند؟

بوتاکس پس از تزریق، جذب عضله می شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می رسانند مستقر می شود. در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین- که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می شود که 3 تا 6 ماه طول می کشد. عدم انقباض عضلات زیر پوستی باعث محو شدن و از بین رفتن چین و چروک های پوست می شود.


بوتاکس توسط چه کسی باید تزریق شود؟

تزریق بوتاکس باید حتما با مشورت و زیر نظر پزشک متخصص پوست انجام شود. انتخاب بیمار از سوی پزشک نیز باید با دقت انجام شود، زیرا هر پوستی نیازمند تزریق بوتاکس نیست. اگر پزشک تشخیص دهد که شرایط عضلات صورت به گونه ای است که در آینده پوست دچار چین و چروک می شود، باید بوتاکس تجویز شود.


بوتاکس چگونه تزریق می شود؟

تزریق بوتاکس معمولا در مطب پزشکان یا درمانگاه ها به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری شدن ندارد. از آنجا که این تزریق با سوزن های بسیار ظریف انجام می شود، دردناک نیست و نیازی به بی حسی ندارد.


برای این کار پزشک پس از ضد عفونی کردن پوست صورت، با استفاده از سرنگ انسولین مقادیر کمی از بوتاکس را در بالای ابروها، پیشانی و اطراف چشم تزریق می کند. البته ممکن است در محل تزریق، سوزش و قرمزی خفیف ایجاد شود که ظرف چند ساعت برطرف می شود.


فواید بوتاکس


تزریق بوتاکس


خیلی ها از این می ترسند که آیا بوتاکس عوارض دارد و یا اینکه اصن فایده ای دارد پس در ادامه همراه ما باشید:


بوتاکس عوارضی هم دارد؟

از آنجا که بوتاکس عمدتا جذب عضلات محل تزریق می شود و مقادیر بسیار ناچیزی از آن وارد گردش خون می گردد، با دوزی که برای باز کردن چروک ها به کار می رود، تقریبا هیچ عارضه مهمی ایجاد نمی کند.


البته مثل هر تزریق دیگری ممکن است سوزش و قرمزی خفیفی در محل تزریق ایجاد کند که پس از چند ساعت خودبه خود برطرف می شود. به علاوه در برخی از افراد پس از تزریق بوتاکس، سردرد یا تهوع خفیف یا علائم سرماخوردگی ایجاد می شود که معمولا طی 2 تا 3 روز بهبود می یابد.


هر چند تزریق بوتاکس عارضه جسمی مهمی ایجاد نمی کند، اما می تواند باعث فقدان جلوه عضلات صورت و ایجاد حالت انجماد در افراد شود.


محققان معتقدند فردی که بوتاکس به صورتش تزریق شده قادر است به محرک های احساسی و هیجانی واکنش نشان دهد، اما تغییرات کم عضلات صورت در اثر تزریق بوتاکس باعث می شود بازخوردهای کمتری از طرف عضلات بی حرکت صورت به مغز ارسال شود. بر اساس مطالعات ثابت شده است تاثیر حالت چهره بر مغز می تواند در حس ما نیز تاثیر داشته باشد. به عبارت دیگر خندیدن باعث می شود که احساس شادی کنیم و اخم کردن احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می کند.


مراقبت های بعد درمان برای افراد نیازی نیست اما لازم به ذکر است که موارد زیر را رعایت بفرمایید:


– قرمزی محل تزریق


-اگر ناحیه تزریق بوضوح قرمز شد تا چند ساعت از کمپرس سرد -یخ- استفاده نمایید. اگر که علایمی نظیر قرمزی و خارش محل تزریق نداریم نیاز به این کار نیست.


– استراحت پس از درمان


– تا 4 ساعت پس از تزریق از دراز کشیدن خودداری کنید.


– اجتناب از گرما


– تا 4 ساعت در معرض حرارت قرار نگیرید. لذا بهتر است تا چند ساعت از دوش گرفتن و سونا اجتناب نمائید.


– ماساژ ممنوع


– چند ساعت ماساژ دادن ناحیه تزریق ممنوع است. امّـــا شکلک در آوردن و اخم کردن و ابرو بالا انداختن نتیج? بهتری را بدنبال خواهد داشت.


– آرایش صورت


– چند ساعت بعد از تزریق دوش گرفتن و آرایش چهره و استفاده از کرم پودر بلامانع است.


– افتادگی پلک


– در صورتی که به دنبال تزریق بوتاکس افتادگی پلک یا دو بینی پیدا کردید، پزشک خود را مطلع سازید.


بوتاکس در چه زمینه ای دیگری کاربرد دارد؟

درمان میگرن


همان طور که می دانید، میگرن به بیماری ناتوان کننده ای گفته می شود که شامل علائمی همچون سردرد های شدید، حالت تهوع و استفراغ است. افراد مبتلا به این بیماری پس از تزریق بوتاکس برای برطرف کردن چین و چروک های صورت خود با کمال تعجب دریافتند که مشکل میگرن آنها برطرف شده است.


به عبارت دیگر، افرادی که برای برطرف کردن چین و چروک صورت خود از بوتاکس استفاده کرده بودند به طور ناخواسته درد میگرنخود را درمان کردند.


 

براساس این اتفاق محققان تحقیق هایی را انجام دادند و دریافتند که تزریق بوتاکس در اطراف سر و گردن می تواند به طور موثری باعث درمان درد میگرن شود.

منبع : toodeli